> | | > Smoleńsk

Smoleńsk

Posted on wtorek, 9 kwietnia 2013 | 1 Comment

W związku z moim niepohamowanym głodem sukcesu zacznę od tego, od czego zacząć powinien każdy bloger, bo od Smoleńska. Chcesz by o Tobie mówili? a rzuć jakimś idiotyzmem w mediach, zrób z siebie dyletanta, zakwestionuj jakąś "oczywistą oczywistość" albo właśnie wypowiedz się o Smoleńsku ;)

Jutro rocznica. W Warszawie będą demonstracje, w mediach karnawał a w wielu polskich domach prawdziwa szopka ideologiczna. Jak co roku nie mam zamiaru brać w tym udziału. W poniedziałek wolałam pić piwo ze znajomymi niż oglądać tą słynną debatę po dwóch filmach dokumentalnych TVP. Temat moim jest moim zdaniem przegadany, zbezczeszczony zarówno przed media jak i społeczeństwo.

Jednakże jest jeden mały wyjątek. Wśród wielu osób, które wypowiadały się publicznie na temat katastrofy (mam na myśli rodziny ofiar) zapadła mi w pamięć jedna - Izabella Sariusz-Skąpska, prezes Federacji Rodzin Katyńskich, córka Andrzeja Sariusza-Skąpskiego, który zginął w tej katastrofie. Postać mi wcześniej nieznana, a jak mówi wikipedia jest to "polska filolog, literaturoznawczyni i działaczka społeczna". Doktoryzowała się w Krakowie (jest literaturoznawcą) a tematem jej pracy była literatura łagrowa w latach 1939 - 1989.

Co mnie uderzyło to niesamowite opanowanie i spokój w każdej wypowiedzi, na jaką trafiłam. Można ją było zobaczyć w dokumencie "Mgła". Wśród wszystkich kobiet, jakie występowały w tym dokumencie ona była wyjątkowa. Pewna siebie, delikatnie dobierała słowa, wypowiadała się zwięźle, ale i na temat. Miała w sobie pewien majestat. Nigdy nie było żadnej kontrowersji (w każdym razie z taką się nie spotkałam), starała się znaleźć złoty środek i być ponadto. To ona czytała nazwiska ofiar na pierwszych rządowych uroczystościach i to ona w każdym razie na początku starała się być rzecznikiem rodzin ofiar póki nie została zakrzyczana przez wiadomo kogo. W tym roku dała wywiad do GW, znajdujący się pod tym linkiem.

Przy okazji, gdy na YT szukałam jakichkolwiek wywiadów z panią doktor dowiedziałam się, że w opozycji do Federacji Rodzin Katyńskich powstało Stowarzyszenie Rodzina Katyńska w Warszawie (oczywiście założone po 10 kwietnia) . No przyznam założyciel się postarał i wymyślił domenę najbardziej oczywista z oczywistych. Tak, więc potencjalny poszukiwacz "prawdy" trafi do nich a nie do tamtych. Samą Sariusz - Skąpską oskarża się iż jest córką ubeka co moim zdaniem nie ma kompletnie znaczenia skoro i tak czy siak jej krewni w Katyniu zginęli. Tak więc nie wiem czemu ma zaszkodzić sprawie Katyńskiej, gdyby działała na szkodę tej społeczności już dawno by tym prezesem nie była. Ale prawica lubi grzebać w życiorysach. I było finalnie całkiem śmiesznie gdy okazało się, że Merkelowej krewni sprzątali u jakiegoś bogacza w Łodzi a dziadek walczył w armii Hallera. Ot taki psikus :3


Comments:1

  1. Absolutnie się z tobą zgadzam, ona ładnie powiedziała że ciekawe ilu z krzyczących pod Pałacem Prezydenckim zna wszystkie 96 nazwisk a nie tylko swoich faworytów. I że ona od początku zna wszystkie.

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.